لیکوئیدیتی — Liquidity چیست؟

Coinkade Exchange
3 min readApr 18, 2021
لیکوئیدیتی – Liquidity چیست؟

لیکوئیدیتی چرا مهم است؟
دانش و داشتن اطلاعات کافی در زمینه فعالیتی امری بسیار مهم است. در زمینه ارز دیجیتال به علت پیچیدگی و نوظهوری این عرصه, داشتن اطلاعات صحیح و دانش فنی بیشتر قابل توجه است. یکی از مفاهیم بسیار کاربردی و مهم در زمینه ارز دیجیتال مفهوم لیکوئیدیتی و استفاده از آن است.

لیکوئیدیتی چیست؟
مفهوم کلی لیکوئیدیتی داشتن قدرت خریدوفروش یک دارایی با کمترین دامنه تغییرات است.منظور از این قدرت همان قدرت نقدشوندگی است.

در واقع این قدرت مولفه‌ای برای ورود به بازار است و به افراد اطمینان خاطر داده که به راحتی یک دارایی را می‌توان به دارایی دیگر تبدیل کرد.

اما این مفهوم هم در بازار معنای خاصی دارد و هم برای افراد دارای مفهوم خاصی است.ابتدا به تعریف بازار لیکوئیدیتی و سپس به ترسیم مفهوم لیکوئیدیتی یک دارایی می‌پردازیم.

بازار لیکوئیدیتی
مفهوم این بازار داشتن بازار نقد است به این معنی که حجم معاملات در آن به حدی است که همیشه برای دارایی خریدار وجود دارد. قیمت خرید و فروش در این بازار تفاوت چندانی ندارد. در اصطلاح تفاوت قیمت خرید و فروش را اسپرد گویند.

وقتی در بازار گفته می‌شود فلان ارز دارای لیکوئیدیتی مناسبی است در واقع به قدرت و سهولت تبدیل این ارز به عنوان یک دارایی به ارزی دیگر یا تبدیل کردن آن به پول نقد اشاره می‌شود. در بازار لیکوئیدیتی همیشه خریدار با اختلاف قیمت کمی از حد خرید اولیه وجود دارد.

بنابراین سه فاکتور مهم بازار لیکوئیدیتی حجم معاملات بالا در بازه های زمانی کوتاه مدت, داشتن لیست سفارش خرید با تعداد مناسب و تفاوت بین کمترین قیمت درخواستی(خرید) و بالاترین قیمت پیشنهادی(فروش) می‌باشد.

این بازار برای ورود معامله‌گر و خروج از بازار بهترین امکان است.
لیکوئید شدن ارز دیجیتال
این مفهوم در ارز دیجیتال برای قراردادهای ‌آتی (Future) بکار برده می‌شود. در واقع لیکوئیدیتی قابلیتی است که معامله‌گران(تریدر) از آن در جهت کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند.

نحوی کار این ابزار بدین گونه است که فرد دارنده دارایی خاص طی قرارداد آتی اقدام به پیش بینی می‌کند. اگر این پیش بینی در جهت صحیح و مطابق با بازار باشد فرد از این پیش بینی سود می‌برد.

اما این ابزار همیشه سود بخش نیست و اگر پیش بینی صورت گرفته اشتباه باشد در اصطلاح دارایی فرد لیکوئید شده و از بین رفته است.

به عنوان مثال قیمت هر بیت کوین 55,000 دلار است و خریدار پیش‌بینی می‌کند که بیت کوین در ماه‌های آینده رشد قیمت خواهد داشت. خریدار یک قرارداد آتی با سررسید سه ماهه برای پنج بیت کوین و با ارزش 275,000 دلارخریداری کرده و قرارداد را امضا می‌کند.

خریدار بیت کوین‌ها را در تاریخ سررسید دریافت می‌کند. اگر پیش‌بینی فرد درست باشد، و قیمت بیت کوین به 56,000 دلار برسد، او ۵,۰۰۰ دلار سود کرده است. اما اگر جهت پیش بینی خریدار درست نباشد, دارایی شما لیکوئید می‌شود و در اختیار طرف مقابل قرار می‌گیرد.

این نوع قرارداد در جهت نزولی نیز وجود دارد و امکان سود از بازار نزولی هم وجود دارد.
نتیجه و پیشنهاد
داشتن اطلاعات کافی در زمینه های مختلف ارز دیجیتال اعم از بلاک‌چین, قراردادهای هوشمند و سایر پروژه‌ها برای کسب سود و جلوگیری از ضرر امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای ورود به این نوع از قراردادها حتما تمامی جوانب را مد نظر قرار دهید. برای پیش بینی داشتن تحلیل مناسب امری کلیدی است.

--

--

Coinkade Exchange

خرید تتر، خرید بیت کوین، خرید ترون، خرید اتریوم coinkade.com